Overskriften viser at vi hopper fram noen århundre i vår
tidsregning. Den neste filosofen vi skal se på er René Descartes, som er grunnleggeren av den nyere filosofi og en av de store
filosofene i Europa. Han var fra Frankrike og var stor innenfor både filosofi
og matematikk.
Descartes ga ut flere filosofiske verk, som
blant annet Discours de la méthode. I denne skriften stilte han opp fire regler
for filosofisk tenking:
- Ikke
å holde noe for sant som man ikke klart erkjente var det.
- Å
løse opp ethvert problem så langt som mulig i enklere deler.
- Å
gå systematisk frem fra det enkle til det sammensatte.
- Ved stadig oppregning og kontroll å forsikre seg om at ingenting var utelatt.
Descartes skapte på denne måten en ganske så ny holdning til
kunnskap i Europa. Han stilte altså spørsmål ved det meste og tok ikke lenger ord
eller oppfatninger direkte for å være sanne uten å ha tenkt over det selv. Med andre
ord tvilte han på stort sett alt som hadde blitt funnet ut eller sagt på denne
tida.
Samtidig ble hans tanker påvirka av at samfunnet på denne
tida levde med utrolig mange ulike syn på virkeligheten. Det var mange
naturvitenskapelige og eksistensielle spørsmål som ingen hadde funnet svar på
enda, som om jorda beveger seg rundt sola eller omvendt, eller om det er Gud
som har skapt jorda eller ikke.
Gjennom metodisk tvil på sanseerfaringer andre erkjennelser
kom Descartes fram til store deler i sin filosofi. Han var altså opptatt av å
sette alt i et kritisk lys for å teste deres troverdighet. Det er i denne
sammenhengen han sa den kjente setningen: „Jeg
tenker, altså er jeg“ (Eksistens s.223). Dette mente han var
grunnprinsippet til all filosofi. Han mente at denne påstanden var det ikke å
tvile på, for dersom man tviler på den, bekrefter man det man tviler på. – spennende
setning!
Jeg syns at dette er utrolig å tenke på, for man blir litt
forvirra av all den tvilinga. Setninga som forklarer sitatet syns jeg høres
veldig logisk ut og dermed virker Descartes filosofi om nettopp dette som om
den bekrefter seg selv. Likevel kan dette også ha vært en ganske enkel løsning
på å få andre til å tro på sine tanker. Å si at dersom noen er uenig/tviler på
hans teori, så bekrefter de den, fører jo til at mange kanskje ikke helt vet
hva de skal syns om hans filosofi.
Men jeg liker Descartes fire punkter om hvordan filosofisk
tenking burde angripes. Det høres logisk ut å gå fra det lille til det store og
å hele tiden sette sine egne tanker på prøve. Slik vil en kanskje selv oppdage
om det har skjedd en feil i tankegangen – noe som uten tvil også hender med
filosofene. Alt i alt føler jeg at han var en filosof som tenkte mye over det å
tenke. På samme måte som han beviser menneskenes eksistens gjennom «tvile-metoden»,
har han også en teori om at Gud må fins. Denne kan jeg gjerne forklare om dere
lurer på hvordan i all verden man kan bevise Guds eksistens.
Jeg mener at Descartes åpna en helt ny verden for filosofene
ved å flytte fokuset fra den ytre verden og objektet, til menneskenes
bevissthet og dermed subjektet. Vi kan derfor si at også Descartes var
rasjonalist.
Kilder:
Schwanitz,
Dietrich (2002) – Bildung – Alles, was man wissen muss – Goldmann
Fines Aronsen m.
fl (2008) – Eksistens – Religion, Etikk, Livssyn, Filosofi – Gyldendal Norsk
Forlag
Veldig kompetent om Descartes. Om du klarer å begripe dybden i "jeg tenker, altså er jeg" har du kommet langt her i livet. En måte å nærme seg den, er å se hvilke konsekvenser den kan få, slik du gjør her. Nå er det klart at eventuelle motdebattanter lett kan la seg vippe av pinnen dersom de allerede ved å tvile bekrefter hans teorier, men det er jo faktisk slik det er hvis en tenker etter...
SvarSlettGudsbeviset høres spennende ut!!