onsdag 9. mars 2016

1770 evt.

Vi ser at filosofene i denne perioden fortsatt er opptatt av å finne at av hva virkeligheten er. Filosofene har bare ulike teorier på svaret. Den neste filosofen som hadde tanker om dette er Georg Wilhelm Friedrich Hegel.

Hegel var uenig med Kant og hans teori om den fenomenuelle verden, altså hvordan verden ser ut for meg og den nomenuelle verden, altså hvordan verden egentlig er. Hegel kritiserer Kants utsagn at vi ikke kan vite noe om den nomenuelle verden, for hvis vi ikke kan vite noe om den kan vi heller ikke vite at den eksisterer. Hegel mener altså at den kun fins én virkelighet, den vi opplever. Han var også overbevist om at virkeligheten oppstår gjennom et samspill av bevissthet og virkelighet, og at det derfor ikke er nødvendig å skille mellom disse to.

Vi kan definere Hegel som metafysisk idealist, siden han mente at virkeligheten er «ikke-materiell», men at den er en kosmisk, absolutt idé. Han kalte denne ideen for ånden, det absolutte, verdens-fornuften og Gud.


Ut ifra at han var metafysisk idealist og navna han bruker på virkeligheten kan vi komme fram til at Hegel tydelig var inspirert av noe overnaturlig. Jeg liker hvordan han forklarer at det kun fins én virkelighet. Det tror jeg gir menneskene trygghet over at livet faktisk er virkelig. For det tror jeg noen kan begynne å tvile på når de hører alle disse filosofiske tankene om den andre, virkelige virkeligheten. Jeg tror også at Hegel påstand om at bevissthet og virkelig samarbeider om å skape vår virkelighet kan være delvis sann. Men at han mener at verden er «ikke-materiell» og bare en kosmisk idé, føler jeg ødelegger litt for trygghetsfølelsen. Er virkeligheten da ikke det vi sanser hver dag? Samtidig ser jeg også kritisk på hans religiøse navn for virkeligheten. Ved å trekke inn slike religiøse ting føler jeg at han blir mindre troverdig.

Konkluderende kan jeg i hvert fall si at jeg syns det er spennende hvordan filosofene i denne perioden fant på så forskjellige teorier. Selv om de helt sikkert har påvirka hverandre, virker det som om de er mer selvstendige enn filosofene fra antikken.

Kilder:
Schwanitz, Dietrich (2002) – Bildung – Alles, was man wissen muss – Goldmann

1 kommentar:

  1. Du har virkelig gått inn i fiosofihistorien, Kim! OG det du oppdager da, er at det finnes veldig mange forskjellige teorier på hva virkeligheten egentlig er. I dette innlegget ser du ut til å lande litt fordi det gir deg trygghet, men antakelig og fordi du synes det er logisk! (?) Det at Hegel samler de to anskuelsene; Fenomenuelle og nomenuelle, er veldig tilfredsstillende, og i hvert fall lettere å forstå for folk flest. Et jordnært menneske ville vel kunne si at verden er det vi sanser rundt oss. Tingene har ikke en tilleggseksistens som eksisterer i seg selv!! Rimer det med din tankegang?

    SvarSlett