torsdag 3. mars 2016

En liten oppsummering av "klassikken"

Sokrates, Platon og Aristoteles er tre av verdens mest kjente og innflytelsesrike filosofer. Deres filosofi har hatt betydning for menneskene fram til i dag.

Vi befinner oss fortsatt i antikkens filosofi, men det er helt utrolig hvor mange temaer filosofene allerede hadde vært innom da. I filosofiepoken «klassikken», som Sokrates, Platon og Aristoteles hører til, var fokuset på språk og logiske forklaringer. Mens Sokrates og Platon var svært opptatt av definisjoner og begrepsforklaringer, går Aristoteles litt tilbake til naturvitenskapen, biologi og andre vitenskaper om verden. Det er viktig å huske på at filosofene aldri bare var opptatt av ett tema – de filosoferte ofte på mange ulike områder.
 (Kilde:http://www.thegreatcourses.com/courses/masters-of-greek-thought-plato-socrates-and-aristotle.html)
-kanskje det mest kjente bilde av Aristoteles og Platon i et utsnitt av skolen i Athen, malt av Rafael 1511


Jeg syns det virker som om de tre filosofene har lært mye av hverandre, men at hver av dem hadde veldig individuelle tanker og egne filosofier. Felles for alle tre er som allerede nevnt, fokuset på språk og begreper. Det virker utrolig hvordan disse mennene har kommet fram til en definisjon av for ord, som for eksempel rettferdighet, virkelighet eller godhet. Jeg ser for meg at dette har vært en vanskelig oppgave, samtidig som jeg ikke kan forestille meg hvordan det var før disse ordene hadde en definisjon. Hva tenkte menneskene i antikken når de hørte begrepet godhet? Det føles uvirkelig at slike ord en gang ikke var klart definert. Likevel tror jeg at mange i dag heller ikke er het klare over hva slike begrep faktisk innebærer. 

2 kommentarer:

  1. Veldig bra at du her reflekterer over at ord og begreper en gang i historien er blitt definert, eller i hvert fall forsøkt forklart. Det er lett å tenke at vi lever i en ferdig etablert verden der vi lett tar alle ting for gitt. Den som våger å tenke store tanker og forsøke å definere de grunnleggende menneskelige faktorer blir stående som toneangivende i vår historie som mennesker. Sokrates, Platon og Aristoteles er 3 av de personene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig at du kommenterer dette innlegget Trøndi! Jeg har jobba en del med de siste innlegga for å trekke inn min egen mening. Gjerne kom med flere tilbakemeldinger til de andre innlegga :)

      Slett