onsdag 9. mars 2016

1912 evt.

I mellomkrigstida vokste en ny retning innenfor filosofien fram. Denne perioden kalles for nypositivismen eller den logiske empirismen. Filosofen vi skal se nærmere på er Arne Næss.

Næss utformet en vitenskapsfilosofisk og språkfilosofisk variant av nypositivismen. Han mente at virkeligheten kun eksisterte på naturvitenskapelig basis. Andre former for erkjennelse og oppfatning av virkeligheten forkaster han som metafysisk. Det hevdes at Næss hadde en uavhengig filosofisk holdning og at hans filosofi var prega av kritiske analyser og metoder.

«Jeg driver ikke vitenskap når jeg ser på skyer og trær. Da er det opplevelsen som teller.»  (Kilde: http://www.ordtak.no)  

Jeg syns at dette sitatet av Næss fint viser at han hadde en reflektert holdning til sine egne metoder. Det viker som om han klart skiller mellom vitenskap og erfaringer.



Næss språkfilosofi gikk ut på å løse tradisjonelle filosofiske problemstillinger. Blant annet ville han finne ut av hva begrepet «sannhet» virkelig innebærer ved å finne ut av hva folk oppfattet med dette ordet. Kanskje litt på samme måte som Sokrates? Næss ble i hvert fall ikke fengsla for dette, men fikk positiv innflytelse for utviklinga av tankesett i norsk etterkrigstid.

Jeg liker utrolig godt Arne Næss, fordi det føles trygt at vi også har filosofer i «vår tid». Altså at det fremdeles er noen som har reflekterte tanker over viktige områder i livet. Det hadde vært utrolig synd om dette hadde blitt glømt etter antikken. Men det ble det heldigvis ikke.

Jeg vet ikke om jeg kan si meg enig i at virkeligheten kun kan oppfattes gjennom vitenskap. Men jeg tror at Næss mener at erkjennelsesteorien i grunn baserer på systematikk og vitenskap. Dermed tror jeg han gjør erfaringer til vitenskapelige undersøkelser. Og jeg tror at vi godt kan kalle det slik. Tross alt er disse tankene rundt virkeligheten svært komplekse.
Konkluderende er det å nevne at Næss har noen fantastiske sitat og at han virker som en veldig jordnær filosof i mine øyner.

«Livskvalitet, det går overhodet ikke på hva man har, men hva man føler man er og hvorledes det er. Hva er det som gleder oss?»  (kilde: http://sitatet.no/index.php?mact=CGBlog,m41797,default,1&m41797category=Arne%20N%C3%A6ss%20sitater&m41797number=2&m41797pagenumber=4&m41797returnid=128&m41797returnid=128&page=128)

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar